Napenergia Plusz Program – Mire érdemes figyelni kivitelező választáskor? Tanulságok és intelmek. 

Mindig örvendetes hír, hogyha az állam támogatás keretében ösztönzi a napelemes rendszerek elterjedését. Ennek céljából hívták életre a Napenergia Plusz Programot. 

Ilyenkor sok járadékvadász, az üzleti lehetőséget gyorsan meglátó és nagyot kaszálni akaró napelemes cég bukkan elő. Ezzel kapcsolatban állítottunk össze pár pontban egy kis útmutatót, hogy mire érdemes figyelni.  

energiatárolók

MIRE ÉRDEMES TEHÁT FIGYELNI, AMIKOR AJÁNLATOT KÉRÜNK ÉS KAPUNK?  

1. PÉNZÜGYI STABILITÁS.  

Fontos látni, hogy a Napenergia Plusz Programban az önerőt a pályázó fizeti a kivitelezőnek. Ez a teljes beruházás 34%-a. Ez általában az anyagköltséget fedezi. A beruházás maradék 66%-át a kivitelezőnek ELŐ KELL TUDNIA FINANSZÍROZNI, mivel ezt a költséget majd a Támogató UTÓFINANSZÍROZÁSBAN fogja kifizetni a kivitelezőnek a munka teljes elvégzését követően. Állami pályázatok esetében sajnos az állam által történő folyósítások elhúzódhatnak és a tapasztaltok is azt mutatják, hogy el is fognak húzódni, adott esetben 5-6 hónap is eltelik mire a kivitelező hozzájut a pénzéhez.  
 
Egy kis példa erre: van egy cég, amely 100 db kivitelezést vállal elmondása alapján. Leszerződik 100 db pályázóval. Tételezzük fel, hogy a teljes beruházás költsége 4,5 millió Ft. Ebben az esetben a kivitelezőnek meg kell tudni finanszíroznia a teljes beruházás költségének 66%-át mind a 100 ügyfele számára. Ez a számok nyelvén azt jelenti, hogy: 4,5 millió Ft x 66% x 100 = 297.000.000 Ft. Tehát rendelkeznie kell 297 millió Ft likviditással.  

JAVASLAT ennek ellenőrzésére: egy jó mutató lehet, hogyha a Google keresőjébe beírják a cég nevét + az árbevétel szót és a Google rögtön kidobja a cég legfontosabb pénzügyi mutatóit. Ebből látszani fog, hogy a cég valóban tudja-e azt amit állít magáról. Egy több száz kivitelezést elvégző cégnek nem lehet „csupán” pár tízmilliós vagy éppen 100 millió Ft-os árbevétele, ahhoz komolyabb számok kellenek.  

TANULSÁG: olyan céget válasszon, akinek lesz is pénze elvégezni a munkát ha törik, ha szakad, de leginkább akkor is ha az állam késlekedve fizeti a támogatási összeget.  

2. ELÉRHETŐSÉG ÉS KOMMUNIKÁCIÓ. 

Fontos, hogy a céget el lehessen érni és lehessen is velük érdemben kommunikálni. Fontos, hogy az ember tudjon beszélni egy megbízható értékesítővel, akinek tudja a nevét és tudja a telefonszámát. Fontos, hogy ez az értékesítő tudja is, hogy mi a dolga. Tájékoztasson és válaszoljon minden felmerülő kérdésre. Fontos, hogy NE az értékesítő lásson el minden dolgot. Legyen a cégnek ügyfélszolgálata! Hiszen felmerülhet bármi kérdés, és egy professzionálisan működő cégnél a projektek megvalósítását már projektmenedzserek végzik. Tőlük az ügyfélszolgálaton keresztül lehet információt igényelni.  
 

JAVASLAT: Ellenőrizzük le a cég honlapján – általában a kapcsolat menüpont alatt -, hogy milyen ügyfélszolgálati és egyéb kapcsolattartási elérhetőségeik vannak. Írjunk akár emailt a központi email címére a cégnek és teszteljük őket, hogy milyen gyorsan válaszolnak. Egy jó cég általában 48 órán belül válaszol (úgy, hogy az nem egy automatikus időzített robot válasz).  
 
TANULSÁG: ne függjünk csak egy email címtől és egy telefonszámtól. Mindig nézzük meg, hogy több csatornán is el lehet-e érni a szerződött kivitelezőnket.  
 

3. EGY JÓL FELÉPÍTETT CSAPAT VAGY EGY EGYSZEMÉLYES HADSEREG.  

Az előző két pont alapján már látni kellene, hogy egy egycsapatos napelem telepítővel van dolgunk vagy pedig egy profi céggel, akinél egyensúlyban vannak az irodai dolgozók és a telepítők. Azonban érdemes rákérdezni, hogy mennyi telepítő csapattal rendelkezik a cég. Ki végzi az irodai munkát, hogyan történik az engedélyeztetés és a szükséges készre jelentési folyamatok az áramszolgáltaó felé. Rendelkezik-e a cég vállalat irányítási rendszerrel, vagy legalább egy CRM rendszerrel, hogyan vezetik az ügyfélnyilvántartást. Ha valaki azt feleli, hogy egy excel táblázatban, azt a modern kori kockásfüzetnek nevezhetjük, ami kellően intő jel arra, hogy befejezzük az érintett cég képviselőjével a beszélgetést.  

JAVASLAT: mindig kérdezzünk! Tegyünk fel kérdéseket a létszámról, mert ezt is könnyen le lehet ellenőrizni a Google segítségével. Kérdezzünk rá, hogy milyen rendszereket használnak, miben vezetik az ügyfeleket!  

TANULSÁG: olyan céggel dolgozzunk, ahol van bejelentett munkavállaló és bizonyosodjunk meg róla, hogy van ügyfélnyilvántartó rendszerük!  

Ezeket alapján érdemes mérlegelni és megszűrni a cégeket és csak azoktól kérni ajánlatokat, akik ezeknek a fentebb részletezett szempontoknak megfelelnek.  

4. ÉRTÉKELÉSEK.  

A referencia fontos. Sok cégnél lehet is látni szép, napos képeket feltöltve gyönyörű panel elhelyezésről. Ez igen fontos, hogy legyen, de ami ennél is fontosabb az a Google értékelések megléte. Ebből lehet egy pontosabb képet kapni, hogy a cég, hogyan dolgozik, mit csinál. Persze ezt is érdemes fenntartásokkal kezelni. De egy jó iránytű lehet!  

JAVASLAT: nézzük meg mindig a cégnek a Google értékeléseit. Azok időbeli eloszlását, az mutatja, hogy mióta tevékenykedik és, hogy most is van-e munkája és nem csak a pályázatra reaktiválta magát. Nézzük meg a rosszabb/alacsonyabb értékeléseket is, egy éremnek mindig két oldala van, sokat elmond a cégről, hogy a rossz megjegyzésekre milyen választ nyújt. Egy Google értékelés többet tud mondani a cégről, mint a saját honlapjára feltöltött pár kép.  

Hamarosan jelentkezni fogunk hasonló bejegyzéssel, akkor a műszaki tartalmat fogjuk jobban elemezni! Addig is mindenkinek ajánlom a korábbi blog bejegyzéseinket!  

A blogbejegyzés szerzője: Markovics Márk, SOLER pályázati vezetője 

2023.12.11. 

A SOLER SZAKÉRTŐI BLOGJA

Amit a napelemekről tudni érdemes